25. októbra 2010

Získavanie doporučení trochu inak.

Ako podnikateľ alebo obchodník pravdepodobne chcete mať čo najviac zákazníkov. To je v poriadku. Aspoň si budete mať z čoho vyberať. Nie vždy však treba „loviť“ v úplne cudzích vodách. Jedna z možností je pýtať si doporučenia. Najčastejšie sa ich snažíme získavať od spokojných zákazníkov. Sú veľmi účinné. No na to, aby vám niekto dal doporučenie, vôbec nemusí byť vašim zákazníkom. Stačí, že sa s ním poznáte.

Dve skupiny ľudí, ktoré často prehliadame, čo sa týka doporučení:

  1. priatelia a známi
  2. rodina, príbuzenstvo

Boli by ste prekvapení, koľkí z okruhu vašej rodiny a známych ani netušia, čomu sa venujete. Informujte ich o tom, čo robíte. A spýtajte sa, či vám vedia dať zopár kontaktov. U rodiny a priateľov sa dá očakávať, že vám budú ochotní pomôcť. Samozrejme, nerobte z rodinnej oslavy obchodnú prezentáciu 🙂

Ako motivovať, aby vás doporučovali?

Existuje skvelý spôsob, ako ľudí motivovať k tomu, aby vás doporučovali. Doporučte najprv ich! Hlavne, ak sú to vaši zákazníci. Vypýtajte si od nich zopár vizitiek s vysvetlením, že ich posuniete ďalej. Je pravdepodobné, že vám to budú chcieť oplatiť. Noste preto so sebou na obchodné stretnutia viac vizitiek, možno si ich od vás tiež vypýtajú. Ak najprv dáte, väčšia šanca, že aj dostanete. To platí odjakživa.

Domáca úloha: napíšte si hneď teraz zoznam aspoň piatich zákazníkov, ktorým navrhnete, že ich doporučíte ďalej. Stavím sa, že vám hneď navrhnú to isté…

Pomôcka pre B2B-obchodníkov
Zdieľať článok
Facebook
X
LinkedIn

Chcete zlepšiť predaj vo vašej firme?